Van alle activiteiten die jezelf in Vietnam kunt ondernemen, is dit -denken wij- de meest spectaculaire en leukste. De Ha Giang Loop rijden is een ervaring voor het leven. Omdat je op deze pagina terecht bent gekomen, weet je misschien al wat de Ha Giang Loop is, maar voor wie nieuw is, hier hebben we het over:
Ha Giang is een provincie in het noorden van Vietnam. Een van de streken in Vietnam waar je je kunt vergapen aan de duizenden rijstvelden, de grillige stroom van rivieren door groene valleien en een decor van spectaculair gebergte.
De Ha Giang Loop is een cirkelvormige route (een ‘loop’ dus) in het noordelijke grensgebied bij de grens met China. De route wordt beschouwd als een van de allermooiste die je met de motor kunt maken.
Nu vraag je je waarschijnlijk de volgende dingen af: ik kan geen motorrijden, kan ik de ‘loop’ dan niet doen? Wat is de route? Waar logeer je? Hoelang ben je onderweg? De antwoorden op deze vragen staan allemaal hieronder. En ja, je kunt ook als je geen motorrijbewijs hebt de Ha Giang Loop op de motor doen!
Je gaat zelf rijden, want je hebt een motorrijbewijs.
Dan ben je eigen baas. Je kunt er dus net zo lang over doen als je wilt. De meeste mensen trekken 3 tot 5 dagen uit om de Ha Giang Loop te doen, maar wij vinden 4 tot 6 dagen perfect. Meestal blijven ‘loopers’ een of twee nachten in Ha Giang voordat ze vertrekken, maar dat is aan jou. We vinden het wel relaxed om aan het eind een of twee dagen in Ha Giang te blijven. Even bijkomen.
Voordat je verder leest wil je misschien eerst weten hoe jij de Ha Giang Loop kunt doen als je geen motorrijbewijs hebt. Daar komt Easy Riders in beeld.
Ken je Easy Rider, de bekende Amerikaanse road movie? De naam van de film is geadopteerd door een groep Vietnamese studenten die aanvankelijk alleen contact zochten met buitenlandse reizigers om hun Engels te verbeteren. Van het een kwam het ander. Ze nodigden sommigen uit om met hen een tochtje achterop de motor te maken. Toen dit aansloeg besloten ze het professioneler aan te pakken en er werk van te maken.
Het idee is even eenvoudig als briljant. Veel reizigers willen wel Vietnam per motor zien, maar hebben niet de juiste papieren of geen zin zelf te rijden. Met Easy Riders snijdt het mes aan twee kanten. Je hebt al het plezier en genot van een motor tourtocht, terwijl een ervaren bestuurder het verkeer in de gaten houdt.
Tip: Lees hier meer: Easy Riders in Vietnam.
Niet doen: of toch beter van niet als je de keuze hebt. Maak de tocht vanaf de motor als dat kan. Vanuit een bus of auto is de omgeving natuurlijk nog steeds prachtig, maar wat de Ha Giang Loop bijzonder maakt, is dat je de wind in je gezicht voelt. Je bent veel onderdeel van de wereld om je heen.
Ha Giang ligt op 300 kilometer van Hanoi en op zo’n 235 kilometer van Sapa. Dat zijn lange kilometers omdat je door berggebied rijdt. Het is geen rechte lange snelweg. Je doet er met de bus zowel vanuit Hanoi als Sapa zo’n 6 tot 7 uur over.
Veel reizigers kiezen ervoor dit traject ‘s nachts af te leggen. Je komt dan vanuit Hanoi wel erg vroeg in Ha Giang aan, om niet te zeggen soms nog midden in de nacht. Gelukkig houden veel hostels en hotels in Ha Giang daar rekening mee. Als je van tevoren een kamer hebt gereserveerd, kun je ‘s nachts nog een paar uur slapen.
Je kunt de volgende ochtend dan meteen aan de Ha Giang Loop beginnen, maar waarom die haast? Is het niet leuk eerst een dagje Ha Giang te verkennen? Dit is een leuk gebied. Het natuurgebied kan zich meten met het mooiste van Sapa en Ninh Binh. De bevolking bestaat hier bijna volledig uit etnische groepen, en dat geeft een andere sfeer, andere gebruiken en gewoontes dan in de rest van Vietnam. En deze regio lijkt ontstnapt te zijn aan de greep van de vooruitgang. De tijd heeft hier soms echt stilgestaan.
Hier vind je meer echtergrondinformatie over deze regio: Ha Giang: Tips & informatie.
Je kunt zonder accommodatie te regelen naar Ha Giang gaan, maar dan ben je waarschijnlijk veel tijd kwijt. Tijd die je ook kunt besteden aan rondwandelen en ontspannen. Ha Giang is geen Hanoi, maar inmiddels ook niet meer totaal onbekend. Je snapt dat het vooral reizigers trekt die de Ha Giang Loop gaan maken. Regel dus vooraf je accommodatie, wel zo handig, slim en gemakkelijk. Zo voorkom je dat je bij een Vietnamese boer in de stal de nacht moet doorbrengen naast de waterbuffel.
Tips:
Je begrijpt dat je om 4 dagen of langer door Ha Giang te rijden een goede brommer of motor nodig hebt. Op zich is het niet moeilijk om dit in Ha Giang te regelen, het kan bijna bij alle hostels hier. Maar dit is belangrijk om te weten:
Let op: Voor alles tot 50 cc heb je in Vietnam geen rijbewijs nodig. Punt is dat je die eigenlijk alleen voor korte afstanden kunt gebruiken. Bijna alle brommers, scooters en motors in Vietnam waarmee je verder en langer kunt touren zijn zwaarder dan 50 cc. Dat betekent dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt.
Dit zijn de regels: in Vietnam mag je gemotoriseerde tweewielers besturen als je een internationaal rijbewijs hebt waaruit blijkt dat je in je land van herkomst motor mag rijden. Je moet dit in Vietnam laten registreren en dan krijg je een (tijdelijke) Vietnamese toestemming.
Als je dus geen motorrijbewijs hebt mag je officieel in Vietnam geen brommer of scooter besturen die zwaarder is dan 50 cc. Er zijn niet alleen weinig reizigers die zich hier iets van aantrekken, ook verhuurders van scooters in Vietnam vragen er waarschijnlijk niet naar. En zelfs de politie zal je niet snel controleren. Wat is dan het probleem? Niks, zolang je niet bij een ongeluk betrokken bent.
Lees er hier meer over: Scooter of motorrijden in Vietnam.
Tip: Ga goed verzekerd op reis. Lees hier alles over een goede reis en annuleringsverzekering.
Neem zo min mogelijk mee als je de Ha Giang Loop gaat rijden. Des te minder je op je rug hebt hangen, des te prettiger het is. Het is in ieder geval meestal geen probleem om je bagage in je hostel of hotel in Ha Giang achter te laten. Of zelfs niet in Hanoi als je daar terugkomt om weer een nacht of langer door te brengen.
Vergeet dus niet een handige en praktische kleine waterdichte rugzak mee te nemen voor de dagen dat je op de motor zit.
De gemiddelde temperatuur schommelt hier tussen de 22 en 24 graden Celsius. Maar de verschillen zijn enorm.
In juni en juli kan het gemakkelijk 40 graden Celsius worden, terwijl het in januari soms niet warmer dan 3 tot 12 graden Celsius wordt. Als het droog en koel is zijn de uitzichten fantastisch. In die zin zijn maart tot mei perfect, wel droog, maar ook iets warmer.
Als je dan ook nog weet dat het tussen juli en september flink regent, dan is het duidelijk dat tussen februari en mei (heel veel bloemen!) of september en november (“the golden ricefields”) de beste momenten liggen dit gebied te bezoeken.
We zeiden het al: veel ‘loopers’ doen 3 tot 5 dagen, maar wij vinden 4 tot 6 fijner. Waarom? Je hebt meer tijd. Want waarom zou je je haasten? Daar is helemaal geen reden voor. Je bepaalt zelf hoeveel je rijdt en welke route je precies neemt, want er is geen route die je per se moet rijden om te kunnen zeggen dat je de Ha Giang Loop hebt gereden. Het is geen wedstrijd.
Wat ons betreft hoef je ook helemaal niet aan het begin al te weten hoeveel dagen je onderweg zult zijn. Go with the flow. Je kunt last hebben van het weer, de weg kan opengebroken liggen, je kunt op een prachtige plek komen waar je echt wat langer wilt blijven.
Je begint in ieder geval in Ha Giang, daarna zijn er allerlei mogelijkheden. Om je een beetje een idee te geven, hebben we een paar routes uitgewerkt. En geven we je verderop nog tips voor mooie plekken langs de route. Ga er vanuit dat je minimaal 3 dagen (2 nachten) onderweg bent.
Hieronder vind je eerst drie voorbeeldroutes:
Optie 1: Via Du Gia
Optie 2: Via Yenh Minh
Eerlijk is eerlijk, op de eerste route zie je meer omdat je op route 2 een stuk dubbel rijdt. Dat is niet echt erg, maar wel een verschil tussen de beide routes.
Deze routes zijn behoorlijk standaard. Je ziet veel en of je nog meer wilt zien, hangt af of je er langer de tijd voor wilt nemen. Dat wil zeggen meer dagen of langere dagen. Onze tip: maak je dagen niet onnodig lang. Plak er dan beter een extra dag aan vast. Geniet van wat je meemaakt, ga niet jagen.
Dit is voor vier dagen een top route. Je kunt er de tijd voor nemen en je ziet veel.
Een van de mooiste uitzichten krijg je vanaf de Lung Cu vlaggentoren. Dit is een ongeveer 30 meter hoge toren met een enorme Vietnamese vlag aan de mast. Het monument staat bovenop de drakenheuvel en biedt een geweldig uitzicht. Het is een plek met betekenis voor de Vietnamezen, want zo dicht bij de Chinese grens verbeeldt de machtige vlag de onafhankelijkheid van Vietnam.
In veel dorpen in de Ha Giang provincie is op zondag een grote markt. Van heinde en ver komen de boeren met dieren en producten die ze willen verkopen naar de zondagse happening. Kippen, geiten, waterbuffels of honden, het aanbod is groot. Maar ook voor manden, eten, juwelen, textiel en je eigen ervaring moet je er een keer bij zijn.
Ook deze route heeft een zeker rust. je hebt nergens haast en kunt veel tijd doorbrengen op de mooiste gedeeltes van het traject. Bijzonder is de Song Nho Que rivier, die in het noorden vanuit China een paar honderd kilometer Vietnam instroomt. De rivier kruipt als een kat in het donker door de laagste delen van het gebergte. Die bergen zijn vanaf het water nog indrukwekkender. Overweeg dus even een boottochtje als je hier bent.
Wil je je Ha Giang Loop nog mooier maken, overweeg dan een uitstapje naar Cao Bang. Hoog in het noorden van Vietnam, al bijna bij de grens met China, groeide het dorpje Cao Bang lang geleden in een slingerende bocht van de rivier de Song Bang. Heel snel ging dat groeien niet, want nog altijd lijkt het in Cao Bang soms of de tijd heeft stilgestaan. Je ziet er traditionele worstenmakers, rijstvelden vol hardwerkende boeren en kappers die op straat haren knippen. Als je iets van het oude Vietnam wilt proeven, moet je hier zijn.
Vietnam heeft veel watervallen, maar er is geen enkele twijfel over welke je moet bezoeken als je maar tijd hebt om er eentje te zien. Dat is deze: Ban Gioc. Op een paar uur rijden ten noorden van de stad Cao Bang ligt deze waterval. Het is de bekendste en (denken wij) mooiste waterval van het land. Hier stroomt het water over verschillende niveaus tussen de rijk begroeide rotsen omlaag. De omgeving is al net zo mooi en bestaat uit rijstvelden en karstgebergte.
De waterval is niet eens zo verschrikkelijk hoog, zo’n 30 meter, maar omdat er overal vijvers met water ontstaan en de breedte 300 meter bedraagt, vormt deze grootste waterval van Vietnam een schouwspel dat je niet wilt missen.
Interesse? Hier vind je meer informatie over onze Ha Giang Loop inclusief Cao Bang: 6-daagse Ha Giang Loop (Cao Bang).
Laat je vooral verrassen als je onderweg bent, dat is het leukste. je weet al dat je getrakteerd gaat worden op fraaie uitzichten, dat je in mooie dorpjes komt, langs rijstvelden, op markten, en dat je de Lung Cu vlaggentoren kunt bezoeken en met een bootje de Song Nho Que rivier op kunt.
Toch, voor wie meer wil weten, hebben we de 5 daagse route die je hierboven ziet, nog wat voor je uitgewerkt.
1. Ha Giang
We hebben het hier over het stadje zelf. Minder dan 60 duizend inwoners, samengesteld uit veel verschillende minderheden. Alhoewel het de provinciale hoofdstad is, laten ze dat niet merken. Ze houden het rustig en een beetje slaperig. Het stadje ligt tussen de bergen en aan de Lo rivier, en dat maakt het allemaal erg sfeervol.
Weet je wat leuk is om te doen? Zoek een hoog punt op voor een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving. Als je toevallig zin hebt in een goede koffie of een frisse mango yoghurt shake kun je dat doen bij Cafe Nui Cam, dat geweldig bovenop een heuvel ligt. Het is trouwens van Nui Cam niet lang verder wandelen naar het Ha Giang uitkijkpunt, in een kwartiertje sta je daar.
Enige bezienswaardigheden van betekenis heeft het stadje Ha Giang niet, maar dat geeft niks. Je bent hier een of twee nachten voordat je (of nadat je) de Ha Giang Loop rijdt (of hebt gereden). Het is dus heerlijk om gewoon even te relaxen. Er zijn markten en op veel plekken wordt goed street food verkocht.
Wij merken altijd (vooral na de ‘loop’) dat er een behoefte ontstaat om even geen Vietnamees te eten. Het zal de buitenlucht wel zijn. Daarom zijn onder reizigers de populairste restaurants wel van Vietnamezen, maar verkopen ze pizza en pasta (zoals de lokale favoriet Mr. Hung Bar, inderdaad ook voor je drankjes). Wel echt Vietnamees is KMO Cafe, waar ze veel aandacht besteden aan vegetarische gerechten. Een leuke, zeer Vietnamees ingerichte zaak, waar je echt de cacao yoghurt eens moet proberen.
Ha Giang → Yen Minh
Van Ha Giang naar Yen Minh is ongeveer 110 kilometer. De weg hier is best druk met regulier verkeer. Maar er zijn een paar leuke stops onderweg die we je zeker aanraden te maken. Ze liggen in het tweede deel van de route. De eerste is Doc Bac Sum Viewpoint, de weg slingert zich hier tegen de bergen omhoog richting het gebied dat je nu bijna hebt bereikt: ‘Heaven’s Gate’.
Waarom Quan Ba, iets verderop in de route, ‘Heaven’s Gate’ wordt genoemd, wordt duidelijk als je op het uitkijkpunt staat dat waar je in de diepte een Red Dao dorpje en rijstvelden ontwaart, maar waar de meeste aandacht uitgaat naar een heuvelachtig landschap dat velen aan borsten doet denken. Een erg mooie plek om even te stoppen voor een drankje of een hapje is Cafe Cong Troi. Heerlijk voor de lunch, maar het uitzicht overtreft alles.
Je kent wel die plekken waar iedereen een foto van wil maken. Cay Co Don Ha Giang is er zo eentje. Het uitkijkpunt ligt tussen Quan Ba en Yen Minh, en bestaat feitelijk alleen uit een boom op het randje van het ravijn. Meer is het niet, en toch is het leuk om er even te stoppen.
Tegen de tijd dat je Quan Ba en Yen Minh hebt bereikt, ben je in het Dong Van Karst Plateau, een beschermd natuurgebied dat is opgenomen op de werelderfgoedlijst van de VN. Het is een paar duizend vierkante kilometer groot en bestaat uit een kalkstenen berglandschap (met de Mieu Vac berg van bijna 2000 meter als hoogste punt) en diepe ravijnen tot wel 800 meter diep. Daartussen stromen rivieren en liggen er rijstvelden zo ver als je ogen kunnen zien.
In Yen Minh is het leuk om bij Pho Coffee even een plastic krukje te pakken, een koffie te bestellen en tussen de rijen brommers naar het schouwspel op straat te gaan zitten kijken. Vietnam in een notendop.
Yen Minh → Dong Van
De eerste naaldbossen kondigden zich al voor Yen Minh aan, maar hier, op weg naar Dong Van, zie je er nog meer. Dit stuk staat bekend vanwege de vele haarspeldbochten. Neem van ons aan: hierna kun je geen bocht meer zien!
De beroemdste van alle passen hier is Doc Chin Khoanh, oftewel Nine Ramps, genoemd naar de 9 bochten op verschillende niveaus. Hierna kom je in de Sung La vallei, waarschijnlijk het meest sprookjesachtige en bloemrijke deel van de hele ‘loop’.
Dit is ook het deel van de reis dat je naar de de Lung Cu vlaggentoren kunt rijden. Nogmaals: een ongeveer 30 meter hoge toren met een enorme Vietnamese vlag aan de mast. Het monument staat bovenop de drakenheuvel en biedt een geweldig uitzicht. Het is een plek met betekenis voor de Vietnamezen, want zo dicht bij de Chinese grens verbeeldt de machtige vlag de onafhankelijkheid van Vietnam.
Dong Van
Hier willen we best iets verklappen. Het stadje Dong Van is een stille liefde van ons, we vinden het hier geweldig. Dat komt bijvoorbeeld door het geweldige Old Square, een eeuwenoud plein dat wordt omringd door huisjes die 100 en soms wel 200 jaar oud zijn. Velen ervan zijn nu coffeeshops of kleine restaurantjes.
Ook zo leuk: het is vanaf Old Square maar een klein stukje wandelen naar het oude Franse fort dat sinds 1925 op de heuvel staat. Van het fort is niet veel over, maar het uitzicht is om van te smullen. Over smullen gesproken. Onze restaurant tip hier is de Ethnic House Lounge Bar & Dorm. Smal, klein en misschien wat rommelig, maar hartstikke leuk om te zijn en te eten.
Er wonen hier in Dong Van nog altijd minderheden van de Dao, de Hmong, Lolo en Tai. Op zondag is het marktdag. Er wordt gehandeld in wat ze hier ook maar nodig hebben, er is veel eten, en voor de liefhebbers is er een ruim aanbod van echte namaakspullen uit China.
Dong Van → Meo Vac (Via de Ma Pi Leng pas)
Hier kunnen we lang of kort over zijn: dit stuk van de route draait om de Ma Pi Leng Pass, zo genoemd door de Hmong die de pas hebben aangelegd, de paardeneusbrug. Omdat de paarden hier niet graag omlaag lopen. Dat weet je alvast.
De pas heeft namen en bijnamen genoeg: de Grote Vietnamese Muur of de Piramide van Meo…. Hoe dan ook, de pas is op z’n hoogst op 2.000 meter en is 20 kilometer lang. Niet zo gek lang, maar wel onvergetelijk. Als je van boven naar beneden kijkt is het uitzicht adembenemend, en je kunt je meteen voorstellen waarom de Vietnamezen (en echt niet alleen de paarden) dit zo’n gevaarlijke weg vinden. Rustig aan dus, dan is het prima te doen.
En weet je nog? We zeiden het al eerder: bijzonder hier is de Song Nho Que rivier, die in het noorden vanuit China een paar honderd kilometer Vietnam instroomt. De rivier kruipt als een kat in het donker door de laagste delen van het gebergte. Die bergen zijn vanaf het water nog indrukwekkender. Overweeg dus even een boottochtje als je hier bent.
Meo Vac → Du Gia
Voordat je verder rijdt! Wist je dat in Meo Vac (in Khau Vai om precies te zijn) elke jaar een liefdesmarkt (van een paar dagen) wordt gehouden. Het verhaal gaat dat twee geliefden van verschillende stammen die niet bij elkaar mochten zijn, elkaar hier in het geheim ontmoetten. Het is nu de markt om de liefde van je leven tegen te komen.
De weg slingert zich voort, langs bergen, rotsformaties, uitgestrekte grasvelden waar hier en daar wat dorpjes liggen en een riviertje zich een weg door de vallei probeert te vormen. Ook op dit stuk is het niet moeilijk om mooie plekken te vinden om foto’s van de omgeving te maken of even uit te blazen.
Als je in de buurt van Du Gia komt is het verfrissend even af te koelen in het natuurlijke zwembad dat wordt gevormd door het water van de Du Gia waterval. Die waterval stelt eerlijk gezegd niet veel voor, maar het meertje is een verfrissend welkom na een dag op de motor. Verder ontspannen kan bij Nguyen Quoc waar ze echte Noord-Vietnamese specialiteiten op tafel brengen, en bij het hippie-achtige Du Gia Bar & Coffee.
Du Gia → Ha Giang (via Quan Ba)
De laatste dag van de Ha Giang Loop. Je rijdt via Quan Ba terug naar Ha Giang. Dat is nog net zo mooi als alle dagen hiervoor. Alleen merk je onderweg steeds meer dat het einde nadert. Omkeren heeft geen zin, aan al het goede komt een einde.
Administratie: zorg dat je de juiste papieren hebt om deze tour per motor te maken. Nogmaals: kies anders voor de Easy Riders.
Kleding: het kan hier in de wintermaanden behoorlijk koud zijn. In het begin van het jaar schommelen de temperaturen vaak tussen de 3 en 12 graden. Je weet wat dat betekent: zorg dat je handschoenen en warme kleding bij je hebt. In de zomer helpt een windjack je tegen de kou, alhoewel de buitentemperaturen dan goed zijn. Kies voor goede schoenen, die comfortabel zitten en waar je goed op kunt lopen.
Bagage: neem als je de Ha Giang Loop doet niet meer mee dan je nodig hebt. Laat overtollige bagage achter in Ha Giang, of zelfs in Hanoi.
Neem de tijd: waarom haasten? Als het druk is rijdt dan rustig en let vooral op het verkeer. Stop eventueel wat vaker om het uitzicht te bekijken. Vergeet niet te genieten van wat er onderweg te zien is. Dat is waarom je aan deze tour begon.
Motor: neem eventueel een waterfles van 1,5 liter mee voor benzine en spullen om een band mee te kunnen repareren. Aan de andere kant: je bent niet de eerste en de enige met een brommer of motor hier, hulp is nooit ver weg.
In het menu vind je alle informatie over reizen naar Vietnam. Als je over bepaalde zaken zekerheid wilt hebben kun je het beste vooraf contact opnemen met onze Vietnam-reisspecialisten. Veel plezier met de voorpret voor jouw reis naar Vietnam!
Covid-19 updates (19-04-2023)